رابطه استرس مادر و سلامت جنین
رابطه استرس مادر و سلامت جنین


این استرس های کوتاه مدت در اغلب موارد پس از تولد جنین از بین می روند چرا که رابطه خونی مادر و نوزاد قطع شده است. اما استرس های طولانی مدت، سبب نارسایی های اساسی در رشد جنین خواهد شد.


عوارض استرس و اضطراب بارداری

دانشمندان دریافته اند استرس و اضطراب بیش از حد و طولانی ممکن است سبب زایمان زود هنگام، سقط و یا متاسفانه مرده زایی شود و چنانچه نوزادی در چنین شرایط به دنیا بیاید دچار مشکلات روانی مانند افسردگی، بیقراری، نا آرامی و بیش فعالی می شود. برخی تحقیقات نشان داده است که استرس مادر در هنگام بارداری سبب ناراحتی های فیزیولوژیکی جنین خواهد شد و وی را تحت تاثیر قرار می دهد. سه ماهه اول بارداری به علت تشکیل ارگان های حیاتی جنین مانند قلب، مغر، کلیه و ... بسیار حساس بوده و مادر باید خود را از شرایط استرس زا دور نگهدارد تا سلامت خود و جنینش را تامین نماید. ترس و اضطراب بارداری در برخی از زنان باردار سبب اختلال در تغذیه می شود و میل به غذا در مادر کم شده و این سبب می شود نوزاد کم وزن به دنیا بیاید. بهتر است بداند کمبود وزن شدید در نوزادان می تواند سبب مرگ نوزاد و یا بیماری وی در سنین بالاتر شود. طبق تحقیقاتی که در کودکان پرخاشگر صورت گرفته است این احتمال داده شده که چنین کودکانی در زمان جنینی در رحم مادر بیشتر در معرض استرس بوده اند. هورمون کورتیزول که هرمون استرس نام دارد می تواند از جفت رد شود، وجود بیش از اندازه و طولانی مدت آن در بدن مادر تاثیرات مخرب خود را بر روی جنین خواهد گذاشت. در ضمن دانشمندان منشا برخی بیماری ها مانند بیش فعالی، هوش کم و دیگر بیماری های عصبی کودکان را به این عامل نسبت می دهند.


چگونگی تاثیر استرس مادر بر روی جنین

محققان بر این باورند که هنگامی که مادر در برابر عوامل استرس زا قرار می گیرد، در برابر پاسخ به این عوامل، مواد شیمیایی از مغز ترشح می شود و چون این مواد شیمیایی در خون مادر جریان دارد می تواند تاثیرات خود را از طریق جریان خون بر روی نوزاد اعمال کند. این تاثیرات مخرب در ابتدای بارداری که هنوز مانع محافظ بین مادر و جنین به طور کامل تشکیل نشده است بیشتر می باشد. دانشمندی به نام فیلیپ بیکر بیان می کند محیطی که جنین در رحم مادر قرار دارد، نقش بسزایی در سلامت دراز مدت او خواهد داشت.


راههای دوری از استرس بارداری

مادران باید در دوران بارداری با ورزش های مخصوص دوران بارداری ( با مشاوره پزشک زنان خود)، خواب کافی، تغذیه مناسب و دوری از محیط و عوامل تنش زا استرس را از خود دور نگهدارند. باید هموراه امیدوار باشند و رویکردی مثبت به وقایع داشته باشند چرا که نوع دیدگاه به عومل استرس زا می تواند تاثیر آن را بر روی بدن کم یا زیاد کند. چنانچه خودتان با این روش ها نتوانسنتید از پس شرایط برآیید به یک روانشناس مراجعه کنید تا راهکارها ی درمانی ویژه شما ارائه شود.

منبع: https://lastmod.com/%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AC%D9%86%DB%8C%D9%86.html 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : admin
تاریخ : دو شنبه 11 فروردين 1399
زمان : 19:46


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.